پردازش زبان طبیعی ( برنامه نویسی عصبی زبان) یک علوم انسانی می باشد که به رشد و پیشرفت انسان از نظر رشد فرد و اجتماعی، کمک بزرگی می کند و با استفاده از قوانین ان ال پی انسان می تواند شروع به تغییر و تحول از نظر گفتار، افکار و نوع عملکرد و تصمیم گیری می کند.

 

در واقع تکنیک های ان ال پی برای رویکردها و چالش های مختلف زندگی بسیار به ما در تصمیم گیری ها و نوع رفتارمان کمک می کند و موضوعی بسیار کاربردی و جذاب است که اگر تاکنون برای دانستن این موضوع که  nlp چیست و چه کاربردی دارد، اقدامی نکردید، حتما این مقاله را مطالعه بفرمایید.

 

آموزش خوب ان ال پی نه تنها نحوه استفاده از این تکنیک ها را به مردم یاد می دهد، بلکه آگاهی و مهارت لازم برای سازگاری مداوم آنها با محیط و هرگونه شرایطی و ایجاد تکنیک های جدید مبتنی بر پاسخ های مردم را آموزش می دهد.

 

مغز و ان ال پی

پردازش مغز

 

ان ال پی (NLP) چیست؟

NLP مخفف Programming Linguistic Neuro به معنای برنامه ریزی عصبی کلامی است . دانش تاثیر زبان شفاهی و غیر شفاهی (رفتار غیر کلامی) بر دستگاه اعصاب است منظور از زبان غیر کلامی ، تغییرات فیزیکی و رفتار چون حرکت چشم، دست و پا و نظایر آن است.

N مخفف Neroبه معنای عصب یا سیستم عصبی (ذهن) است که تجربه ما به وسیله حواس پنج گانه از طریق آن ایجاد می گردد.

L مخفف Linguistic به معنای «زبانی» یا سیستم های زبانی یا ارتباطی غیرکلامی دیگر است که علایم عصبی از طریق آن ها به کد تبدیل شده و سپس سازماندهی گردیده و مفهوم را ارایه می دهند. یعنی از طریق این سیستم، فرآیندهای عصبی ذهن به شکل کدگذاری شده، منظم و دارای معنی می شوند و سپس از طریق زبان، سیستم های ارتباطی و سیستم های سمبولیک (مثل گرامر، ریاضیات، موسیقی و علامت ها) به منصه ظهور می رسند.

P مخفف Programming به معنای برنامه ریزی است؛ یعنی ایجاد توانایی استفاده کردن از برنامه هایی که در سیستم عصبی خود می ریزیم تا به نتایج مطلوب و خاص برسیم(ارتباط با خود)

­­و N.L.P در دست گرفتن کنترل ذهن است. به عبارت دیگر N.L.P نحوه استفاده از زبان ذهن است برای نیل به نتایج مطلوب و دلخواه.

مدل ارتباطی ان ال پی یا برنامه ریزی عصبی کلامی مدل جدیدی در علم ارتباطات است که به وسیله آن می توان نگرشی را تقویت یا تغییر داد. تداوم اثر از ویژگی اصلی این مدل می باشد و می توان گفت تمام ابعادی عاطفی ، رفتاری و شناختی که برای تغییر نگرش نیاز است را در بر می گیرد. این تکنیک شامل چهار مرحله است، مرحله اول شامل اصلاح رابطه با خود در این مرحله فرد به ابعاد وجودی خویش پی می برد و به اصطلاح به خودشناسی می رسد ، مرحله دوم شامل اصلاح رابطه با دیگران است در این مرحله فرد مهارت های یک ارتباط کلامی و غیر کلامی موثر را با توجه به هدف فرا می گیرد، مرحله سوم شامل اصلاح تصاویر ذهنی است، که این کار به وسیله اصل مثبت اندیشی صورت می گیرد و مرحله آخر شامل تکنیک های تداوم اثر می باشد. ان ال پی به صورت مستقیم با ذهن ناخودآگاه انسان در ارتباط است و با الگوهای گفتاری و رفتاری که به مخاطب یاد می دهد باعث تقویت نگرش های مثبت او می شود. به صورت کلی پیش فرض های اصلی در ان ال پی این است که: «اگر یک نفر به موفقیتی رسید، دیگران هم می توانند به همان موفقیت برسند»زیرا سیستم مغزی و عصبی انسانها همه مثل یکدیگر هستند


 

سوالات متداول nlp چیست و چه کاربردی دارد؟

1 Nlp چیست و چه کاربردی برای افراد دارد؟

ان ال پی نوعی علوم روانشناسی است که به رشد و پیشرفت انسان کمک می کند و اگر کمی به تکنیک های آن توجه کنید و آن را وارد سبک زندگیتان کنید، می توانید به راحتی افکار و عادات منفی خود را کنار بگذارید و برای رشد و پیشرفت خود تلاش کنید.

2 تکنیک های ان ال پی بر روی زندگی افراد چه تاثیری دارد؟

3

برنامه نویسی عصبی زبانی چیست؟

NLP استفاده از علم روانشناسی با استراتژی ها و تکنیک هایی است که فرد می تواند برای بهتر کردن نتایج اهداف و مسائل زندگی مورد نظر خود استفاده کند.

 

برنامه عصبی (عصب شناسی) و زبانی (زبان، الگوها، مضامین) در مورد زبان مغز است و دانستن NLP به فرد این قدرت را می دهد تا با استفاده از تکنیک های NLP تفکر را دوباره برنامه ریزی کند. این تغییرات موثری را برای تحول زندگی به ارمغان می آورد.

 

بهترین روانشناس تهران، با ارائه تکنیک های ان ال پی و آموزش آن ها موجب تغییر سبک و حالات روحی شما می شود و عد از گذراندن یک دوره درمان و آموزش، به فردی با انگیزه تر تبدیل می شوید.

 

کاربرد nlp

کاربرد ان ال پی

 

کاربرد NLP

نورو یعنی ارتباط با سیستم عصبی بدن، در واقع اطلاعاتی که از طریق حواس خود می گیریم بر عملکرد عصبی ما تاثیر می گذارد. اگر دقت در دریافت اطلاعات را بهبود ببخشیم، یعنی بهتر گوش دهیم و بیشتر نظاره کنیم، مغز ما از اطلاعات بهتری برای تصمیم گیری کمک می گیرید. ما همچنین توانایی خود را برای برقراری ارتباط موثر (چه آگاهانه و چه ناآگاهانه) افزایش می دهیم.

 

nlp به ما می آموزد که چگونه عادت های جدید را در خود ایجاد کنیم و آن ها را پرورش کنیم و عادات بد را کم کم از زندگیمان حذف کنیم.

 

تکنیک های nlp

در زیر به تکنیک های ان ال پی اشاراه شده است:

 

تغییر باور

هر شخص دارای مجموعه ای از باورهای مخصوص خود است. با این حال ، بسیاری از باورها به یک عادت تبدیل می شوند. تکنیک های ان ال پی باعث می شود که ما به صورت عمیق تر و مثبت تر به وقایع و اتفاقات زندگی نگاه کنیم، به عبارتی موجب تغییر باورهای ما می شود.

 

اگر شما یک حرف منفی را بارها و بارها در طول عمر خود تکرار کرده اید به این باور رسیده اید که آن حرف واقعیت دارد. به عنوان مثال شاید مدام با خود تکرار می کنید که در رقصیدن و آشپزی مهارت ندارید و همین موضوع باعث شده است که برای این کارها هیچ وقت قدمی بر ندارید و زمانی هم که شروع به غذا پختن می کنید، چیز خوبی از آب در نمی آید.

 

اعتقاداتی که افراد در رابطه با خودشان دارند، خیلی از اوقات مخرب و غیر واقعی است، اگر باور نداشته باشید که تکنیک های ان ال پی بر روی تغییر باور و عادات شما تاثیر گذار است، هرگز نمی توانید با قوانین و دستورالعمل های آن زندگی کنید.

 

شما با تغییر باورهای منفی خود به باورها و نگرش های مثبت می توانید روابط اجتماعی خود را بهبود ببخشید و فرصت های جدید و موفقیت های بیشتری را از طریق مشارکت با افراد زرنگ و خبره، به دست آورید.

 

زبان بدن

اگر قصد دارید در شغل و حرفه خود موفق باشید و بتوانید با مردم و مشتری هایتان ارتباط خوبی برقرار کنید، سعی کنید روی تن صدا، توانایی برقراری ارتباط و مکالمه با دیگران، حرکات بدن، نوع صحبت و به طور کلی با کنترل زبان بدن و تمرین کردن روی موارد ذکر شده، در مسیر کاریتان رشد و پیشرفت داشته باشید.

 

اگر شما بتوانید زبان بدن خود را به خوبی مدیریت کنید، بهتر با مشتریان ارتباط برقرار می کنید و می توانید آن ها را تحت تاثیر خود قرار دهید و اعتمادشان را کسب کنید.

 

بازآرایی افکار

با تغییر افکارتان از منفی به تفکرات مثبت و خوش بینانه، نوعی طرز نگاه و فکر جدید برای خود ایجاد کنید و به افراد و مواردی که در گذشته دید منفی و بدی داشتید با دید بهتر نگاه کنید تا بتوانید بهتر با افراد ارتباط برقرار کنید و زندگی را برای خود آسان کنید.

 

تکنیک های nlp

قوانین ان ال پی

 

جمع بندی تکنیک ان ال پی

تکنیک ها و قوانین ان ال پی به راحتی می تواند در تغییر باورها و سبک زندگی غلطان، به شما کمک کند تا روزهای بهتر و مفید تری را برای خود و اطرافیانتان رقم بزنید.

 

پس دیدگاه های منفی را کنار بگذارید و با مطالعه موضوع روانشناسی ان ال پی، درهای موفقیت و پیشرفت را به روی خود باز کنید.